Anasayfa > Programlama > BPM (Business Process Management)

BPM (Business Process Management)

SÜREÇ
Bir kurumun hedeflerine ulaşabilmek için gerçekleştirdiği, tekrarlayan aktivite ve işlemlerin bütünü süreç olarak adlandırılır. Süreçler:

  • basit (örn: sipariş tamamlama) veya karmaşık (örn: yeni ürün geliştirme);
  • anlık (örn: yeni eleman alımı) veya sürekli (örn. mevzuata uyumluluk);
  • işleve özel (örn. teklif yönetimi) veya sektöre özel (örn. enerji tedariği);
  • tek departmanda (örn: tahsilat) veya kurum genelinde işliyor olabilirler.

BPM
BPM (Business Process Management) son yılların en çok konuşulan iş kavramlarından biri olmakla birlikte içeriği halen sorulan kişiye göre veya ele alındığı içeriğe göre farkılık gösterebiliyor. Peki gerçekte BPM nedir?

  1. İş Süreçlerini Yönetme Süreci
  2. Bir yönetim disiplini
  3. Teknoloji
  4. Hızlı Uygulama Geliştirme Platformu

Süreç ve Yönetim Disiplini Olarak BPM

BPM öncelikle kendisi bir süreç ve yönetim yaklaşımı olarak değerlendirilebilir. Sonuç olarak süreç ve yönetim disiplini olmadan süreç yönetiminden bahsetmek mümkün değil. BPM, bir kurumun müşterileri için değer üretirken yaptığı tüm çalışmaları yönetmek olarak düşünülebilir. Bu misyonun ne kadar başarı ile  yerine getirildiği ise kurumun genel performansını ortaya koyar. İşte bu nedenle BPM son yıllarda kurumlar tarafından bu kadar önemsenmekte ve buna odaklı yazılım endüstrisi de bu denli hızla büyümektedir. Bunun yanısıra BPM Institute veya ABPMP (BPM Profesyonelleri Derneği) gibi bağımsız organizasyonlar sürekli olarak BPM’in doğru tanımlanması ve en doğru yönetim disiplinlerinin oluşturulması için çalışmaktadır.

Örneğin ABPMP İş Süreçleri Yönetimi’ni:
“Bir kurumun, stratejik hedefleri ile ilgili, tutarlı ve odaklı sonuçlara ulaşmak için izlediği süreçleri tanımlamak, dizayn etmek, çalıştırmak, dökümante etmek, izlemek, raporlamak ve ölçmek için izlenen bir yönetim yaklaşımı” olarak tanımlamaktadır.  ABPMP’ye göre “Günümüz iş dünyasında kurumun nihai hedeflerine ulaşması için gereken çevikliği sağlayacak olan BPM, içeriğinde teknolojik altyapı ile birlikte istek, işbirliği, yaratıcılık ve en uçtan en uca katılım gerektirir.”

Bu yönetim yaklaşımı BPM’i sadece bir “teknolojik tanım” olmaktan kurtarmanın yanı sıra “süreçleri otomatik hale getiren” veya “kurum içi yönetimsel sıkıntıları gideren” bir çözüm olmanın da ötesine taşır. Bu yaklaşımla kurumlar, değişen tüketici ve pazar beklentilerine daha hızlı uyum göstererek gerçek anlamda “rekabet avantajı” kazanırlar.

BPMS
Bir çok yazılım üreticisi kurumların iş süreçlerini daha iyi yönetebilmesi için uygulama çözümleri geliştirmektedir. Bu uygulamalar genellikle

  • Süreçleri görsel olarak dizayn etme ve modelleme,
  • Süreçleri test etme,
  • Süreçleri çalıştırma, kontrol etme ve ölçme,
  • Süreç performansı ile ilgili geri besleme, optimizasyon ve raporlama modüllerini içermektedir.

Bu modüller ayrı ayrı alınabildiği gibi kimi üreticiler bunların tamamını içeren ve BPMS olarak tanımlanan komple paket çözümler üretmektedir.

Bugün pek çok organizasyon satış, üretim takibi veya finans gibi bir sistem zaten kullanmakta. Ancak gerçek anlamda bir uçtan bir uca süreç yönetiminden bahsedebilmek için BPMS çözümlerinin hem bu sistemler arasında hem de sistemlerle insanlar arasındaki akışı yönetebilmesi gerekiyor. İşte bildiğimiz klasik anlamda “İş Akışı” ve “EAI (Kurumsal Uygulama Entegrasyonu)” uygulamaları ile BPMS arasındaki farklılık da bu noktada ortaya çıkıyor. “İş Akışı” çözümleri kullanıcıların ancak tek bir uygulama içerisindeki manuel işlemlerini otomatik hale getirirken, EAI uygulamaları ise sadece “sistemler arası” veri ve iş akışını düzenleyebilmektedir. Halbuki BPMS çözümleri insanlarla farklı farklı uygulamaları birbirine bağlayarak sonuca ulaşır.

Kurumların ihtiyaç duydukları süreçleri hızlı, kolay ve verimli olarak yönetebilmeleri için BPMS Paketlerinin dört temel bileşenden oluşması beklenmektedir:

  • Süreç Motoru: İş kurallarını da kapsayan, süreç tabanlı uygulama modelleme ve çalıştırma platformu
  • İş Analizi: Yöneticilerin işle ilgili sorunları, eğilimleri veya fırsatları teşhis etmesini ve bu teşhislere  dayanarak eyleme geçmesini sağlayacak gösterge tabloları ve raporlama araçları
  • İçerik Yönetimi: Kurum içi doküman, imaj ve benzeri dosyaları saklamak ve takip etmek için gereken altyapı
  • İşbirliği Araçları: Kurum içi veya dışı iletişim bariyerlerini yıkacak tartışma forumları, dinamik çalışma alanları veya mesaj panoları

Bunların yanısıra paketle birlikte gelecek güçlü portal ve kişiselleştirme araçları, özellikle son kullanıcılar için, görev, içerik, form, doküman, uyarı ve hatırlatmalarını yönetebilecekleri daha üretken ve esnek bir çalışma alanı sağlaması açısından önemlidir.

Hızlı Uygulama Geliştirme Platformu olarak BPMS

Tüm dünyada BPM teknolojileri pazara girdikçe, bir çok IT şirketi bu teknolojinin, uygulama geliştirmek için geleneksel metotlara nazaran çok daha hızlı ve düşük maliyetli bir alternatif olduğunu farketmeye başladı. BPM ile gelen görsel dizayn yetenekleri ve standart arayüz, uygulama geliştiriciler için normalde ancak ciddi kodlama ile yapılabilecek pek çok işi kolayca çözebilecek bir ortam yaratıyordu.

Tipik bir BPMS çözümü, kullanıcı arayüzü ve güvenlik altyapısı gibi bir çok fonksiyonu hazır sunması, üretici destekli olması ve normal kodlamaya oranla daha kolay destek verilebilmesi gibi nedenlerle bugün, pek çok kurum tarafından tercih edilmekte. Bu kurumların bir kısmı karmaşık bir süreç yönetim altyapısına ihtiyaç duymamasına rağmen, kullanıcıları için gereken çeşitli uygulamaları BPMS kullanarak hızla ve en az maliyetle geliştirmeyi seçiyor.

Günümüzde artık, hızla büyüyen ve ortak bir platform olma yolunda ilerleyen BPMS pazarında üç farklı oyuncu profili göze çarpıyor:

  • BPM yeteneklerini geleneksel içerik yönetimi araçlarının etrafına kurgulayan üreticiler,
  • BPM yeteneklerini, entegrasyon, mesajlaşma ve sistemler arası entegrasyon araçları üzerine kurgulayan üreticiler,
  • Sadece gerçek BPM teknolojileri üzerine odaklanmış yeni üreticiler. Bu gruptaki pek çok küçük şirket, büyük oyuncular tarafından satın alınmış olmakla birlikte, özellikle alanlarında lider olarak kabul edilenler hızla büyümeye ve pazardaki en güçlü ve entegre çözümleri üretmeye devam etmektedir.

(http://www.procera.com.tr sitesinden alıntıdır)

LINKS

Kategoriler:Programlama
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: